I skyggen af Bat

Psykologisk kompleks og realistisk tegn er ikke præcis, hvad man ville betragte som “gamle traditioner” i tegneserie industrien. Faktisk, de tidligste årtier, begrebet en “mangelfulde hero” blev kasseret til fordel for “Superman” ideel. Men som læsere blev mere kræsne og Stan Lee Marvel Comics begyndte at skabe mere realistiske helte, ting var nødt til at ændre. Superhelte havde at komme videre fra den forsimplede motivationer og personligheder i gamle dage, vedtage mere og mere realistiske og komplekse identiteter. De mest psykologisk komplekse afstøbninger af tegn, der nogensinde er blevet skabt er ganske nok den såkaldte “Bat familie” af DC Comics.

Chief blandt denne “Bat familie” er Batman selv, der præsenterer, hvad kan være den største vifte af psykiske forstyrrelser og psykologiske problemstillinger findes i en enkelt fiktiv. Han udviser tegn på en obsessiv-kompulsiv sygdom, med sit sind fikseret på død af sine forældre. Fiksering uundgåeligt pressede ham til at blive den kriminalitetsbekæmpende vandrehistorie af sin indfødte Gotham City. Ofte viste han tegn på adskillelse angst mod de yngre helte han ofte tog som sin menigheder og sidekicks, især efter “Batman: død i The Family” historie, hvor den anden dreng til at tage op Robin suit, Jason Todd, bliver dræbt. Hans adskillelse beklemthed også manifesteret når muligheden for Barbara Gordon, den oprindelige Batgirl, opretholdt en næsten fatal sår, samt når Cassandra Cain, den fjerde Batgirl, havde mistet sin evne til effektivt forsvare sig selv. På mange måder udstillet Batman også en besættelse med kontrol, med en tavs arrangement foregår der en superhelt, der ønsker at drive langsigtede i Gotham City skulle have hans direkte godkendelse.

Batman’s chief hjælpere, har de mange inkarnationer af Robin, også deres eget sæt af problemer. Dick Grayson, den første Robin, har også en række problemer. Som Batmans første faktiske sidekick og aktiv allieret i bekæmpelse af kriminalitet var der øjeblikke, hvor han udstillede tegn af præstationsangst og status angst. Tidligt om, kan nogle af hans handlinger fortolkes som værende hans forsøg på at lindre hans præstationsangst efter at være blevet valgt som den mytiske Batman eneste følgesvend på gaderne. I gang, kunne man ført antager at Grayson dannede Nightwing persona som et middel til at lindre hans status angst og aktivere sig at etablere sin egen identitet uden for “shadow of the Bat.” Men som vist ved sin tilslutning til de grundlæggende principper i sin mentor metoder, han var ikke fuldt ud i stand til at overvinde sine rødder magt. Ja, man kunne fristes til at fortolke sin nuværende sted som protektor af byen Bludhaven som hans måde at overvinde sin status angst, det væsentlige bliver at byens egen version af Batman.

Jason Todd, den anden Robin, havde også sin rimelige andel af lidelser og problemer med at arbejde sig igennem. Ligesom Grayson før ham havde Todd at leve i “shadow of the Bat.” Men der var øget pres for ham, som han måtte også leve op til arven efterladt af den første Robin. Han oplevede en masse status angst på grund af det pres indstillet før ham af sin mentor og sin forgænger, selvom han til sidst kom til sin egen. Hans død i rækken af tolden bedt om Batman at genoverveje udsigten til at tage i en anden Ungdom til aide ham i hans krig mod kriminalitet, effektivt at udvikle sig til en projicerede form af separationsangst tidligt i karrieren af den tredje Robin, Tim Drake. På grund af Jason Todds død havde Drake at overvinde både de nominelle forsøg for at blive Robin, samt Batmans egen tvivl om, hvorvidt han kunne lade drengen til at slutte sig til ham på gaden.

Derudover er der de komplicerede tilfælde af Cassandra Kain, fjerde- og aktuelle-Batgirl. Uddannet fra en tidlig alder til at være den ultimative dræbermaskine, var Cassandra rejst uden selv at være lærte at tale. Dette, har sammen med hendes reclusive barndom, forladt hende med et dybt rodfæstet følelse af social angst. Mens tid brugt i Bludhaven med Nightwing og den tredje Robin hjalp hende med at få en bedre fod på den sociale scene, viste hendes generelle reserverthed og utilbøjelighed til at deltage i store sociale sammenkomster at hun ikke overvinde sin sociale angst. Cassandra Kain også følt smerten ved afvisning og status angst over ikke at blive valgt til at beskytte Gotham City under Batmans fravær, ubevidst at tro, at hun ikke havde fortjent denne ret. Dog er hun vist skal have lov at følelse at udvikle sig til bitterhed og vrede, men hvor meget af det er på grund af hendes egen gør. Tvunget til at bruge psykoaktive stoffer, var hendes uberegnelig adfærd også blevet mistænkt.

Endelig er der den Batmans ekspansiv slyngler ‘ galleriet. Hver af de klassiske Batman skurke udstiller en slags psykisk lidelse eller psykisk ubalance. Jokeren, for eksempel, er tydeligvis sindssyg, med mental ustabilitet kører ned mange niveauer. Mr. Freeze, udviser i sin re-arbejdet oprindelse, tegn på adskillelse angst, som han er fuldstændig ude af stand og uvillig til at acceptere, at han ikke kan frelse sin kones liv. Bugtaler og den gale hattemager velsagtens repræsenterer begge personlighedsspaltning, selvom den tidligere gør for en stærkere eksempel end sidstnævnte. Selv Bane, “den mand, der brød Bat” har sin egen andel af spørgsmål, med en af dem er en mild form for status angst anlagt den af hans ovennævnte præstation.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *